Selasa, 22 Oktober 2013

Madu Kelulut dan Habatussauda'

Tadi lepas gi court aku lepaking la dengan sarjen polis yang bawak kes tadi..so nak dijadikan cerita pasal kaki aku yang bengkak, aku letih. So dia tanya aku nak try tak madu kelulut..madu kelulut?? Madu tualang aku tau la..

Owh ok..aku pernah nampak signboard madu kelulut ni kat area kampung di Merbok, Kedah masa aku on the way nak ke UiTM. So sarjen ni cerita la yang adik dia dulu gout makan madu ni lega la gout dia. Kebetulan plak ada sorang akak ni yang makan sekali bagitau madu ni ok sebab ada kes sorang cikgu ni dah lama hidap breast cancer sampai habis RM 50k lebih la nak berubat.

Last-last dia try madu kelulut ni dan sapu kat breast dia. Alhamdulillah dah ok dan sel-sel baru naik, sel barah tu seolah disappear.

Tapi kalau madu ni aku berani la makan sebab dia bahan natural kan, habatussauda’ pun mak aku kasi makan. So kebetulan sarjen tu ada lagi madu kelulut maka aku beli la kat dia RM 120 500gm.

Awat jen tak habaq juai maduu..??
Aku malas nak heboh cuma aku jual la kat balai kat budak-budak aku yang mana nak, so aku dengar hang bengkak kaki la letih la aku tanya laa..

Hahahaa...macam tu plak..rupanya madu kelulut ni lebah kecik yang sarang dia kat pokok. Madu dia agak jernih sikit banding madu biasa kita makan tu.

Sarjen tu cakap kalau nak bela lebah ni kena potong juga pokok tempat dia buat sarang sebab dia ni jenis buat sarang nature punya bukan macam lebah madu yang orang dok pelihara tu..
Ooo yeke macam tu plakk..

Rasa madu ni tak manis sangat..hihi..manis-manis masam sikit..tp lepas makan madu ni kena minum air banyak la sebab dia agak panas, pesan sarjen tu..



Kebetulan beli madu tadi sarjen bagi free habatussauda’..free katanya..ala,kitorang ni dah macam anak dengan bapak dah..hahahaaa..

  Dalam Al-Quran terdapat satu surah yang dinamakan An-Nahl bererti lebah berdasarkan firman Allah dalam ayat 68 dan 69 ertinya: “Dan Tuhanmu mengilhamkan kepada lebah: Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu dan di tempat yang dibuat manusia.”
 “Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan.”

Itu botol madu lebah kelulut dan habatussauda' free..abaikan barang di belakang..hahaha.



2 ulasan:

  1. spoil betul la aku nk baca entry ssh,ada mak nenek yg sebelah kiri tu..tolong la buang..:)

    lg satu klu bley ang tolong tukar font tu jgn la warna warni,berpinar sikit mata nk membacanya.hehe sory ye,ni komen membina tuk blog ang..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaaa..tak jadi nak komen hang bebel lakk..weh menatang tu aku try nak buang tapi tak tau mana punca..ok2 tukar sume ke kaler hitam..hohoho..tengkiu atas teguran sifu..hhihi

      Padam

© Copyright 2013 Reserved to Tempat Mencontengku l Design by DayangDeno