Ahad, 25 Ogos 2013

Aku Ingat Dah Berhenti Aktiviti Kejam niii..

Tadi petang aku ke Bank Islam dekat Jalan Pegawai dekat Alor Star ni..aikk, aku tengok ada seorang budak lelaki berdiri dekat pintu bank..muka letih tapi sempat lagi senyum sambil bagi salam..eh, ni bukan ke budak sekolah dari sekolah maahad yang dah kena bom dalam tv aritu..

Kalau dulu dorang ni pegang produk konon sekolah punya barang kot dengan resit..tapi skang ni pegang botol maybe dalam tu kismis dengan satu surat yang dilaminate kononnye surat yang mengatakan ini adalah latihan perniagaan kepada pelajar..puiiii!! Taktik baru pulakkk...

Aku cuma pandang budak tu dari dalam bank sementara mak aku nak keluarkan duet dari ATM..ada sorang pakcik datang dekat budak tu tak tau la cakap apa tapi nampak dia macam bagi duet kat budak tu..masukkan duet dalam poket baju budak tu..

Keluar dari bank aku tengok budak tu dah takde..tetiba terpandang budak tu duduk di dekat sebelah bank mengira duet..aduhhh macam nak jatuh air mata aku tengok budak tu..mak aku cakap pergilah bagi duet kat budak tu cakap duet raya kesian budak tu..

Aku pergi kat budak tu..memang kesian dengan muka letih tapi pucat gak tetiba aku datang kat dia..aku tanya dia adik sekolah mana..dia cakap la sekolah tahfiz tu..aku tanya dah makan belum dah makan katanya..macam-macam aku tanya dia sampai aku suh dia baca ayat quran tapi segala tajwid nahu pun tak ke mana..katanya dia dari Tawau, Sabah.. mak ayah bagi kebenaran buat kije ni...duet masuk tabung sekolah...aduhai diikkkk..takkan la mak ayah ko bagi ko buat kije macam ni..manade mak ayah bagi kebenaran ko buat kije macam ni..dik sekolah ko kan dulu yang masuk tv kan...jawapan best aku dengar err saya tak tau semua tu kak...cantik jawapan ko dik...konon cover sekolah ko yang tah pape tu..

Even aku takde anak, akau dapat rasa macamana luluhnya hati mak ayah bila tengok anak buat kije macam tu..kalau la dia anak yatim aku tak tau la betapa kejam manusia sekarang ni sanggup gunakan anak yatim untuk kepentingan diri. Sepatutnya anak yatim dibela disayangi bukan dizalimi macam ni..

P/S: aku rasa ni entry aku yang menyentuh jiwa dan perasan kott..huhuu..dah aku nak tido dah..moga ALLAH pelihara anak-anak di situ dari terus dianiaya dan dizalimi..orang yang aniaya anak-anak ni aku doakan moga ALLAH beri balasan yang setimpal pada dorang..AMINNNN...

2 ulasan:

  1. hurm..tu yg sedih nya..dorang terpaksa wat kerja2 mcm tu..pstu orng lain yg guna duit..kalau utk kebaikan..xpe la..ni ada yg mempergunakan dorang..

    BalasPadam
  2. tula..budak budak ni terpaksa buat kije mcm tu tp orang lain dpt senang..kesian budak budak tu chii

    BalasPadam

© Copyright 2013 Reserved to Tempat Mencontengku l Design by DayangDeno